Lisa Jacobs: Your Best Year 2018




Néha a leghalványabb emlékem sincs arra nézve, hogyan került a látókörömbe, meg a várólistára egy-egy író. Eltekintve ettől a kis információmorzsától, azt hiszem, azt mindenki látja, tapasztalja, hogy nagyon-nagyon menők lettek a plannerek nálunk is.

Mi is az a planner?
A planner egy olyan határidőnapló, ami egyben tervező is, mindig vannak alapvető kiindulási pontok és vannak elérendő célok is, amit le tud jegyezni bele az ember. A planner attól más, mint a sima határidőnapló, hogy azt kéri tőled, rendelj munkát, feladatokat az elérendő céljaidhoz, és ezeknek adj egy időpontot is!
Tehát teszem azt, - és bocsi, hogy a saját dolgaimmal jövök, de úgy könnyebb magyarázni-, meg kell írnom egy házi dolgozatot. Van rá 6-8 hetem, akkor előre beosztom, hogy adott héten hány szót kell megírnom. A hét végén pedig rögzítem, sikerült? nem sikerült? miért nem sikerült?
De lehet ez egy nyelvtanulás is, ha két év múlva akarok nyelvvizsgázni, akkor nyárig befejezem a duolingó tanfolyamot. A három nyári hónapra előirányzok magamnak.egy intenzív nyelvtanfolyamot. Őszre pedig egy alapfokú vizsgát. Aztán tovább hajrá a középfokúig…

Szóval valamiféle tudatosságot igényel ez a fajta tervező. Azt mindenképpen, hogy felmérd, mi az alap, kiinduló, A pont, és hogy adj magadnak határidőket a B pont eléréséig. Itthon Via, az Urbaneve bloggere szokott hasonló tervezőt készíteni évek óta. De most decemberben és januárban elég sok egyéb ilyen tervező felbukkant. Ebből látszik, mi jó 5-10 évvel le vagyunk maradva az amcsi piachoz képest, ahol bizony meglehetősen borsos árat kérnek egy-egy jó minőségű, vagy díszes plannerért.


http://www.marketyourcreativity.com/2018/02/self-publish-best-seller/



Kicsit hosszúra nyújtottam a bevezetőt, de mindenképpen érteni kell, hogy mi ebben az önfejlesztő eszköz. Pláne azon érdemes elgondolkodni, hogy kinek mennyiben van rá szüksége.
Szerintem minden író picit bele a vakvilágba ír, így én is. Fogalmunk sincs, hogy melyik mondat, melyik gondolat melyik olvasóban, hol talál fogadtatásra. Az önsegítő könyvek pedig még inkább ki vannak téve ennek a fura helyzetnek. A szerző általában leírja a módszert, ami szerint ő éli az életét – aztán az olvasó vagy tud vele azonosulni, vagy sem. Komoly lutri tud lenni egy-egy még felkapott módszer is. Véleményem szerint nagyjából 50-50% arányban, hogy bejön/nem jön be egy új self-help könyv az olvasónak.

A legnagyobb gond – megint csak szerintem,- kettős. Egyfelől a magyarok nagy része sajnos fixált agyi beállítódású.
Carol Dweck pszichológus meglátása szerint, az emberek vagy fix vagy növekvő mentalitásúak. A gondolkodásunk alapvetően kétféle lehet: olyan, aki hisz a fejlődésben, abban hogy a saját kormányosa az életének (growth mindset); és olyan, aki úgy gondolja, hogy a dolgok adottak, a körülményeiről, életéről a külvilág dönt java részben (fixed mindset).






Nagyon szeretem ezt a kis videót, ha a plannert nem is töltöd le, mindenképpen ajánlom, hogy nézd meg.
Igaz, hogy angolul van, de szerintem érthető az elv. Ha hiszel benne, hogy az agy is csak egy hatalmas izomcsoport, amit ugyanúgy lehet megmozgatni, mint a többi izmot, akkor valószínűleg fejlődő a gondolkodásmódod. A dolog azért kiemelten lényeges, mert azok, akik teljes egészében a külvilágra hárítják az életük kezelését, vagyis fixációban élnek, legtöbbször a halálos ágyukon, vagy öregségükben jönnek rá, hogy mennyire elvesztegették az életüket.
Szerencsére az utolsó pillanatig lehet változtatni, idősen is lehet új ismeretségeket kötni, új recepteket kipróbálni, beiratkozni (ingyenes!) a könyvtárba. Vagy csak új boltokat felfedezni, rácsodálkozni, hogy a lakókörnyezetünkben mennyi mindent építenek át.
Aki szomjas az új élményre, vagyis hisz az élethosszig tartó tanulásban, fejlődésben, kevésbé fenyegeti a depresszió, a szenvedélybetegségek, de az aggyal kapcsolatos betegségek is, például az Alzheimer kór.

És erre jó a planner, új élmények tervezésére, megörökítésére, többek között Lisáé is.
Az első közel száz oldalon segít megragadni az olvasó vágyait, a kiindulási alapot, egészen pontosan havi lebontásban megtervezteti 2018-at. Aztán következik a heti beosztású naptárrész, végül ad még pár olvasmánytippet is.
Én lehetőség szerint mindkét tervezőt ajánlom, a sima Life editiont és a businesst is, mert csak úgy nagyjából 70-80 %-ban fedik egymást.

Megmutatom, hogy engem eddig – 2x olvastam a Life, 1x a business editiont-, melyik mondat fogott meg a legjobban:



Ha ez a pillanat most egy dollár lenne, akkor befektetem, vagy éppen elherdálom? 


Ez a másik probléma, vagyis az okostelefonnal, fészbúkkal, állandó hírekkel, csipogó értesítésekkel megáldott világunkban igen mellbevágó kérdés bír lenni. Én irányítom a technikát, vagy a technikai eszközök irányítják az én életem? Az a több óra, amíg macskás videókat, fényképeket, idézeteket, celebhíreket nézegetek a neten, vagy éppen a másfél órás filmet három óra hosszan bámulom, reklámokkal tarkítva a tévében soha vissza nem térő időkiesés az életemből...

Nem mondom, hogy én tökéletes vagyok, távolról sem, nem véletlenül talált be pont ez a mondat.
(Habár mondjuk én az Fb helyett inkább a Moly-instagram-twitter Bermuda háromszögében vagyok hajlamos órákra eltűnni.)
Szerencsére amúgy Lisa sem tökély, ő is képes klikkelgetni csupán időhúzásból, és én nagyon örülök annak, hogy leírta eme hibáját.
Mert én nem tudok tanulni túl tökéletesnek tűnő emberektől, ők ugyanis nem példaképek számomra, hanem piedesztálon álló bálványok.

Mindenesetre nekem sokat segített ez a tervező a hétvégén, pláne ez a mondat megsokszorozta a produktivitásomat :)

Itt lehet letölteni a plannert -  (a blogbejegyzés végén!):

YOUR BEST YEAR 2018
http://www.marketyourcreativity.com/

Megjegyzések